وبلاگ نویسان قیروکارزین

مرکز مدیریت وبلاگهای شهرستان قیروکارزین

وبلاگ نویسان قیروکارزین

مرکز مدیریت وبلاگهای شهرستان قیروکارزین

  • ۰
  • ۰

نامه ی پر آب و تاب رئیس جمهور محترم جناب آقای #روحانی و پاسخ#رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای رسانه ای شد. نامه ی رئیس جمهور همچون نامه ای که پس از دستیابی به #توافق_ژنو برای رهبـری ارسال شد، پر است از شعارهای و ادعاهایی که در پاسخ رهبـری به این نامه، هیچ اثری از تبریک یا تأیید شعارها و ادعاها نیست.

رهبـری در پاسخ به نامه ی 3 آذر 1392 روحانی که حاوی تبریک و شادباش بابت حصول توافق ژنو، تثبیت #حقوق_هسته_ای و توقف #تحریمهای ظالمانه و ... بود، نه تبریکی گفتند و نه شعارها و ادعاهای رئیس جمهور را تأیید کردند، بلکه در پاسخ نوشتند : « دستیابی به آنچه مرقوم داشته اید در خور تقدیر و تشکر است. » اکنون در مرحله نهایی #مذاکرات هسته ای که جناب رئیس جمهور باز هم دست به قلم شده و نامه ای برای تبریک و شادباش به محضر رهبری نوشته اند، شایسته است در این زمینه توجهی به برخی نکات بشود :

1. رئیس جمهور در نامه ی خود از « #جمع_بندی » به دست آمده از مذاکرات هسته ای، با سه عنوان یاد کرده اند : « #دستاورد بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل »، « پایان عزّتمنـدانه » و « فراهم شدن شرایط برای#پیشرفت و #توسعه کشور ». جا داشت که ریاست محترم جمهوری در نامه ی خود در جایی که اشاره به برداشته شدن #قطعنامه های تهدیدآمیز شورای امنیت سازمان ملل نمودند این را هم بیان می کردند که این قطعنامه ها 10 سال دیگر و پس از حصول اطمینان #آژانس از انجام تعهدات توسط ایران برداشته خواهد شد تا مخاطبی که متن توافق را نخوانده است تصور نکند واقعا آنچه که به دست آمده « دستاوردی بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل » است ؛

البته از یک جنبه می توان گفت که این توافق یک توافق بی بدیل در تاریخ بین الملل است چرا که در هیچ بخشی از تاریخ روابط بین الملل، چنین توافقی را ندیده ایـم و نخوانده ایم و نشنیده ایم که به موجب آن ایران این چنین خود را اسیـر ابهامات و تناقض گویی های طرف مقابل نموده، تفسیر آن ها از متن مذاکرات را « مورد استفاده ی داخلی » دانسته و آرزوهای خود را بعنوان تفسیر متن مذاکره به مردم تحویل بدهد. جالب است که رهبـری در پاسخ به نامه ی رئیس جمهور همچون پاسخ به نامه ی تبریک توافق ژنو، رخداد فعلی را صرفا « به سرانجام رسیدن مذاکرات » دانسته اند و نه « دستاوردی بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل » و نه پایان عزّتمندانه » و نه « آغازی بر پیشرفت و توسعه کشور » و نه هیچ چیز دیگر! أفلا یعقلون ؟!

2. تأکید رئیس جمهور در سه بخش از نامه ی تبریک بر این بوده است که در این « دستاورد بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل » (!!) « #خطوط_قرمزنظام » رعایت شده است ؛ رهبری اما در پاسخ خود چنین چیزی را تأیید نکرده اند. پُر واضـح است در چنین شرایطی که مذاکرات به هر حال به نقطه ی پایانی خود نزدیک شده است، اگر توافقـی رخ داده است که متضمن رعایت خطوط قرمز نظام است رهبـری باید آن را تأیید کننـد و اگر تأیید نکرده اند معنای دیگری می تواند داشته باشد که با خواندن متن جمع بندی به سرّ این عدم تأیید پی می بریـم. در متن جمع بندی به نکاتی مانند #دسترسی بی قید و شرط آژانس به مراکز هسته ای اعلام شده و اعلام نشده تا مدت 15 سال،#تعلیق (و نه لغو) تحریم ها پس از 10 سال، عدم اجازه به ایران برای#غنی_سازی بالاتر از 3/67 تا 15 سال و ... اشاره شده است که با هیچ توجیهی نمی تـوان آن ها را مطابق با خطوط قرمز دانست.

3. تحریف ماهیت #اقتصاد_مقاومتی هم از شاهکارهای رئیس جمهور در این نامه بود که با این جمله صورت پذیرفت : « این توفیق الهی ... شرایط را برای رفع تحریم ظالمانه و حرکت پرشتاب کشور در مسیر توسعه و پیشرفت و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم نمود. » در حالی که اصل اقتصاد مقاومتی برای مدیریت اقتصادی در شرایط تحریم و غیر تحریم است نه اینکه منتظـر باشیـم تا تحریم ها برداشته شود سپس اقدام به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کنیـم ؛ یعنی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، توجه عمده به حمایت از #تولید و سرمایه های داخلی و بالا بردن میزان استفاده از نیروی انسانی پرتوان داخلی است نه توجه عمده به زمان برداشته شدن تحریم ها و توافق ! رهبر انقلاب در سخنرانی اول فروردین 1393 در حرم رضوی فرمودند :

« دو جور نگاه به #رونق_اقتصادی و پیشرفت اقتصادی وجود دارد ... یک نگاه می گوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از #ظرفیّت های_درون_کشور و درون مردم تأمین بکنیم ... نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ می گوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود ... این نگاه، نگاهی هست که #هرگز به#نتیجه نخواهد رسید ... اقتصاد مقاومتی ناظر به #امکانات_درونی کشور است. [یعنی] وقتی که اجازه نمی دهند که شما برای زمین خودت از بیرون آب بیاوری، باید چاه حفر کنی و از درون زمین خودت آب بیرون بیاوری تا محتاج ‌آب آن همسایه‌ی بخیل نباشی؛ باید از درون خود استمداد کنیم و بتوانیم کارها را پیش ببریم. » 

4. « انتخاب رویکرد #تعامل سازنده با جهان » نکته ی دیگری بود که در نامه ی رئیس جمهور مورد اشاره قرار گرفت اما بارها رهبـری در مناسبت های مختلف بیان کرده اند که ما از برخی آقایان گله کرده ایم که چرا دائما می گویند جامعه جهانی! جامعه جهانی ! جامعه جهانی آیا آمریکا و چند کشور اروپایی است ؟

 پاسخ این کلام آقای روحانی در نامه ی رهبری توصیه و تذکر جدی به توجه به احتمال #نقض_عهد طرف مقابل و بستن راه های این نقض عهد است اما متأسفانه آنچه که در متن توافق آمده است هیچ تضمینی ایجاد نمی کند که طرف مقابل تعهدات خود را زیر پا نگذارد و به همه آنها پایبند باشد. طرفی که از همین حالا بنا را بر #تفسیر_دلخواه خود از متن توافق گذاشته و همچنان صحبت های پیشین خود را تکرار می نماید.

5. نکته ی آخر اما درباره ی کلمه ی « #متانت » در پاسخ رهبــری است : « از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت. » متانت یعنی پایداری، استواری، #وقار و #سنگینی در رفتار همراه با پرهیز از نشان دادن هیجان های درونی. به خیابان ریختن، رقصیدن، #اختلاط بی حد و مرز نامحرمان به بهانه #شادی توافق هسته ای، دعوت مردم به تبریک گفتن و شادباش پراکنی(!) به نظر هیـچ کدام « متانت » نیست !!!

در نهایت نتیجه ی این مذاکرات حتی اگر به امضای توافق توسط همه طرف های مذاکره کننده برسد نه موجب رشد و توسعه ی اقتصادی کشـور خواهد شد و نه موجب سخن گفتن از راه تکریم با ایـران و دست برداشتن دشمن از ترویج پروژه ی ایـران هراسـی و لغو همه تحریم ها و ... ؛ چرا که اساس مشکل غرب با ما بر « #اسلامیت » و « #استقلال » و آرمان «#دفاع_از_مظلوم در مقابل ظالم » است و تا وقتی ما بر این اعتقادات هستیـم، مطمئنا از ده ها و صدها بهانه ی دیگر استفاده خواهند کرد تا « ایران » را در انزوا و در تقابل با دنیا معرفی کنند و قطعا همواره هستند کسانـی که این حرف ها را باور کرده و ایران را در انزوا و تاریکی ببینند و سعی کنند تا به ادعای گزافی که دارند با جهان خیالی شان از راه « منطق » و « تکریم » سخن بگوینـد تا باب حل مشکلات باز شود.

پ.ن : با هم ممکن است عده ای بگویند رهبری تأیید کرده شما حرف نزنید، این هم جواب شان : « شما دانشجویان... و حتی دانش‌آموزان مدارس - روی این ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و #تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلی هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند... مگر چنین کشوری می‌تواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند؟! » ؛ « در خودتان بصیرت ایجاد کنید. قدرت تحلیل در خودتان ایجاد کنید؛ قدرتی که بتوانید از واقعیت‌های جامعه یک جمع‌بندی ذهنی برای خودتان به‌وجود آورید و چیزی را بشناسید. این قدرت تحلیل خیلی مهم است. »

منبع:  http://goo.gl/cEudVi

  • ۹۴/۰۴/۲۶
  • وبلاگ نویس قیروکارزین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی